Трајно одузимање аутомобила, али и возачке дозволе, нулта толеранција на вожњу под дејством алкохола, нова правила за коришћење електричних бицикала, али и знатно строже новчане и бодовне казне за саобраћајне прекршаје, главне су ставке предлога новог Закона о безбедности у саобраћају који би до краја године требало да се нађе на јавној расправи, а онда и пред посланицима у Скупштини Србије.
И све то само годину дана након што су током 2023. усвојене измене и допуне још важећег законског акта. Зато кренимо редом.
1. Одузимање возила
Усвојене промене предвиделе су могућност привременог одузимања возила бахатим возачима. Ова акција почела је ове године, а према последњим подацима одузето је више од 220 аутомобила, појединцима чак и по три возила!?
Помоћник директорка Агенције за безбедност саобраћаја Србије Мирко Коковић најавио је недавно да ће се у новом Закону о безбедности саобраћаја наћи мера привременог, али и трајног одузимања возила возачима који направе тежи саобраћајни прекршај. Он је рекао да возило може да буде одузето трајно или привремено, па чак и ако је позајмљено.
– Привремено одузимање може да траје две године. И ту се плаћа лежарина. Битно је да смо ушли у сам тај процес, јер то је нешто што постоји у Европи и једноставно постоји трајно одузимање. Тако да верујемо да ћемо ми преписати тај модел. То ћемо ускладити са европском праксом јер та мера има јако велики утицај – рекао је Коковић.
2. Одузимање возачке дозволе
Славиша Лакићевић, начелник Саобраћајне полиције, обелоданио је да ће бити трајно одузимане возачке дозволе за најтеже саобраћајне прекршаје и повратнике у чињењу прекршаја.
– И за кривична дела као што је изазивање саобраћајне незгоде с тешким телесним повредама или погинулим лицима. Разматраће се и додатни лекарски и психолошки прегледи за несавесне возаче – рекао је Лакићевић.
Овде постоје законска ограничења пошто се возачка дозвола не може буквално одузети, али како пише ревија “Сат плус”, радна група која се бави нацртом новог закона, разматра могућност трајне забране управљања возилом одређене категорије, па би на пример бахати возач могао заувек да има забрану управљања возилом Б категорије.
Такви возачи били би упућивани на специјалистичке прегледе.
3. Дозвољено нула промила алкохола
– Ићи ћемо на нулту толеранцију алкохола у организму – још раније је најавио начелник Саобраћајне полиције Славиша Лакићевић, уједно и председник Радне групе за израду новог закона.
Он је за “Сат плус” додатно објаснио предлог.
– Размислићемо о систему какав се примењује у Мађарској, где је прописана нулта толеранција, али се не кажњава до 0,2 промила, дакле није прописана санкција за количину алкохола испод те границе – рекао је Лакићевић за “Сат плус” и додао да је све више возача који се откривају како возе под дејством алкохола или психоактивних супстанци, који ће бити још строже санкционисани.
4. Мере и за електричне бицикле
Изменама и допунама садашњег закона усвојена су нова правила везана за електричне тротинете (што не значи да се и поштују), а сада би на ред требало да дођу и електрични бицикли којих је све више на улицама широм Србије.
Нови закон требало би први пут да легализује електричне бицикле, који су тренутно законски невидљиви, али би требало и дефинитивно да буде прописано где се и под којим условима могу користити.
5. Строже казне за бахате возаче
Можда и највећа промена која је предвиђена у нацрту новог Закона о безбедности саобраћаја биће и знатно више казне за саобраћајне прекршаје пошто је, руку на срце, инфлација “појела” и поприлично обесмислила садашње. А веровали или не актуелни износи су махом прописани још 2009. године, док је касније додата могућност да и та сума може да буде преполовљена ако се казна плати у року од седам дана.
– Требају нам знатно строже казне како би имале своју сврху. Ти износи ће сигурно бити повећани јер садашњи од 1.500, 2.000, па и 3.000 динара немају никаквог смисла. Сигурно ћемо пооштрити казне за прекршаје којима се директно угрожава безбедност у саобраћају, попут недозвољене употребе мобилног телефона у вожњи, некоришћења сигурносног појаса, угрожавања пешака на пешачким прелазима – рекао је Лакићевић за “Сат плус”.
Он је напоменуо да ће бити повећан и број предвиђених казнених поена, као на пример, за изазивање саобраћајне незгоде.
Садашње казне
- Прекорачење брзине од 1-10 км/х – 3.000 динара (без поена)
- Прекорачење брзине од 11-20 км/х – 5.000 динара (без поена)
- Прекорачење брзине од 31-50 км/х – 10.000 – 20.000 (4 поена)
- Прекорачење брзине од 51-70 км/х – 40.000 или 1/30 дана затвора (7 поена)
- Алкохол 0.21 – 0.5 ‰ – 10.000 динара (без поена)
- Алкохол 0.51 – 0.8 ‰ – 10.000 – 20.000 динара (6 поена)
- Алкохол од 2.1 и више ‰ – 30 – 60 дана затвора (15 поена, најмање 9 месеци забране управљања)
- Некоришћење сигурносног појаса 10.000 динара (без поена)
- Коришћење мобилног телефона 10.000 динара (без поена)
Извор: еКапија