Skip to main content

Solagro Smart Recycling jeсрпски стартап који се бави развојем иновативних система за сакупљање амбалажног отпада. Тим је први стартап у региону који је имплементирао свој паметни систем за сакупљање искоришћене амбалаже у лоyалтy програм једног од највећих трговинских ланаца на Балкану, Мерцатор С, у форми ваучера који се могу искористити у малопродајним објектима. О њиховим даљим плановима разговарали смо са Немањом Јањић који је оснивач Solagra.

 

Како сте дошли на идеју да развијете паметане пресе за рециклажу отпада?

 – Солагро је настао запрвао у току пројекта волонтирања на градским пијацама у оквиру апсолвентског стажа Пољопривредног факултета у Београду. Након волонтерског стажа у ЈКП Градске Пијаце Београд где смо успешно направили биодигестор за органски отпад, интересовање за развијање решења различитих видова прикупљања отпада у оквиру нашег тима било је све интезивније. Отуда и идеја о развоју уређаја за сакупљање и примарну селекцију амбалажног отпада који би били довољно интересантни како брендовима и пунионицама пића тако и грађанима који треба да их користе. Прво смо кренули од механичке варијанте уређаја за ферстивале и концерте, затим дигиталних активација за брендове па све до паметних система за скенирање и валидацију амбалаже са елементима игре анализом података о рециклираном материјалу.
 

На које препреке сте наилазили у реализацији саме идеје?

 – Финансирање првог прототипа обезбедили смо из сопственог џепарца а саму израду реализовали на крову зграде на Врачару. Потребан материјал смо допремали градским превозом а алат позајмљивали од комшија. Кроз каснији процес пенетрације тржишта и проналажења клијента дошло је и до осипања чланова оригиналног тима на почетку развоја идеје. Наиме, нису сви првобитни чланови били спремни на апсолутно одрицање, неизвесност и прихватање ризика од неуспеха. Међутим, све је то природан процес који сваки тим који ради на развоју и имплементацији својих идеја мора да прође.

Колика су вам била досадашња улагања у развој фирме? Ко вас је све и како подржао на том путу?

 – Укупна улагања у досадашњи развој фирме и наших производа премашују неколико стотина хиљада евра. Највећу подршку на развојном путу добили смо од нашег првог клијента, Ball Packaginga  и невероватне Јелене Киш. Она је прва препознала потенцијал нашег тима и решења која нудимо, и на неки начин обликовала пут нашег даљег развоја. Значајну подршку смо добили од Фонда за иновациону делатност у оквиру MiniGrants пројекта за развој новог модела паметне пресе за лименке и мобилне апликације Smart Recycler 2.0. Једнако значајна подршка дошла је и од  Green For Growth Fonda из Немачке (било смо финалисти њиховог светског стартап такмичења Clim@). Бројни брендови који су сада наши клијенти,  а ГИЗ. Тренутно  у оквиру  StarTech пројекат у оквиру кога развијамо први моблини систем за сакупљање и валидацију амбалажних паковања на основу једнинствених кодова нове генерације.

Који су вам даљи планови за развој уређаја?
–  Наши даљи планови везани су за даљи развој и имплементацију система за валидацију амбалаже на бази технологије јединственог кодирања. То практично значи да свака јединица амбалаже има свој уникатан код који се не може умножавати и више пута скенирати. Тиме обезбеђујемо заштиту од превара и примену решења за ефикасно сакупљање амбалажног отпада изван великих супермаркета и рециклажних центара. Мале продавнице, угоститељски објекти, домаћинства, као и организатори спортских и културних манифестација биће у прилици да рециклирају на једноставан и ефикасан начин на месту генерисања амбалажног отпада.

Шта би био ваш савет за младе иноваторе који тек покрећу свој бизнис?
–  Савет свим младим иноваторима је да буду упорни и да вредно раде на остварењу својих циљева. Да изазове виде као прилику за напредовање а евентуалне неуспехе као научене лекције. Данас је достопно прегршт могућности за иницијално финансирање стартап пројектака, зато искористите прилику, остварите ваш потенцијал, без страха од грешке. Када пронађете прве клијенте, негујте однос са њима. Отвориће вам многа врата која даљи развој и пословање чине доста лакшим.