Skip to main content

Шта је буџет и зашто је важан?

Буџет је средство за праћење када и како зарађујете или трошите новац. Креирање буџета је важан стуб вашег укупног успеха и сигурности. Омогућава вам да надзирете и боље разумете да ли ваше пословање има довољно прихода за покриће трошкова. Коришћење буџета може вам помоћи да доносите информисаније финансијске одлуке.

На пример, ако знате колико новца сте зарађивали и трошили сваке недеље током последњих неколико месеци, знаћете колико можете да приуштите да потрошите ако желите да запослите новог радника.

Буџетирање је континуирани процес, а не једнократна пракса, јер се приходи и трошкови вашег пословања могу променити у било ком тренутку. Редовно прегледајте и прилагодите свој буџет месечно, квартално или након промена у пословању, као што су велики трошкови. Ово ће вам помоћи да останете на правом путу ка постизању својих циљева.

Буџет вам може помоћи да:
• Поставите краткорочне и дугорочне циљеве за раст пословања
• Пратите приходе, трошкове и ток готовине
• Смањите трошкове како бисте избегли прекомерно трошење
• Припремите се за сезоне повећане активности и успоравања
• Водите запис о финансијама

Шта треба да садржи буџет?

Разумевање ових кључних компоненти ће вам помоћи приликом прављења буџета:

Приходи – Стварни износ новца који се добија кроз пословне активности, укључујући продају производа, инвестиције, камате на штедњу, дивиденде и друге изворе
Трошкови – Сви трошкови повезани с вођењем посла, укључујући директне трошкове (материјали или потрошни материјал), редовне трошкове (најам или електрична енергија), дугорочна средства која ће помоћи вашем пословању током година, али их је теже продати (зграде или опрема), и финансијски трошкови, као што су зајмови или камате на кредите. Трошкови се могу класификовати у две групе:
     • Фиксни трошкови, који остају исти из месеца у месец, као што су кирија, плате, осигурање и рачуноводствене услуге

     • Променљиви трошкови, који се мењају из месеца у месец, као што су трошкови производа или услуга и транспорт

Профит – Износ који остаје након што одузмете приходе од трошкова.

Кључ успешног прављења буџета је сабрати све изворе прихода током 12-месечног периода, прогнозирати трошкове како бисте проценили профит (разлика између прихода и трошкова) и редовно прегледање буџета путем месечног праћења.

1. Саберите своје приходе. Да бисте направили месечни буџет, прво треба одредити колико новца зарађујете тако што ћете пописати продају, инвестиције и све друге изворе прихода.
2. Процените своје трошкове. Најбољи начин да то урадите је да пратите колико трошите током месеца. Поделите трошкове на фиксне трошкове (они који се не мењају из месеца у месец, као што су најам, плате и осигурање) и променљиве трошкове (трошкови који се мењају, као што су сировине и провизије). Важно је да будете што прецизнији, јер се трошкови могу значајно разликовати из месеца у месец.
3. Израчунајте разлику. Када сабeрете своје приходе и процените трошкове, одузмите укупне трошкове од укупних прихода како бисте добили разлику. То је једноставан корак који може открити колики профит можете остварити. Ако је резултат позитиван број, честитамо – требало би да сте на путу остваривања профита. Ако је резултат негативан број, ваши трошкови су већи од прихода. Мораћете да смањите трошкове или повећате приходе (или, још боље, учините обоје) како бисте остварили профит.
4. Пратите буџет. Креирање буџета је само први корак. Важно је да наставите да пратите своје приходе и трошкове како бисте били сигурни да се придржавате својих циљева. Ако приметите да је изазовно придржавати се буџета који сте направили, имајте на уму да ће вам бити потребно време и континуирана прилагођавања како бисте пронашли равнотежу. Успех ће такође варирати из месеца у месец. Током месеци када је ваше пословање успорено, мораћете смањити своје променљиве трошкове. Можете поново прилагодити буџет током профитабилнијих месеци.

Извор: сајт VISA