Skip to main content

Нема јединственог пута ка покретању успешног малог бизниса. Многа мала и средња предузећа не преживе прве године пословања. Власници не могу контролисати све, али могу дати себи најбољу шансу за успех тако што ће научити шта разликује профитабилан бизнис од онога који то није.

Шта вам је потребно за успех?

Власници малих предузећа играју посебно важну улогу у свом бизнису јер често морају обављати више улога, а њихове одлуке могу одредити успех компаније.

1. Акционо оријентисан приступ. Истраживање је кључно за покретање бизниса и можда ћете морати континуирано да инвестирате у сопствено знање док водите и развијате своје предузеће. Међутим, неки људи можда пропусте прилику да постану власници бизниса јер превише времена проводе сањарећи о томе, али не предузимају конкретне кораке. Успешни власници разумеју ризик и потенцијалне бенефите покретања фирме. Они примењују своје знање у пракси и стално уче из својих успеха и неуспеха.

2. Повезаност производа и тржишта.  Без обзира да ли продајете физички производ, држите онлине курс, отварате ресторан или пружате услуге, проналажење најбољег начина за промоцију своје понуде је кључно за успех. Ако купци желе и могу да приуште оно што продајете, можда сте пронашли добар однос између производа и тржишта: ваш производ одговара циљном тржишту.

С обзиром да се начини пословања мењају, као и укуси, навике купаца, неопходно је да пратите трендове и утиске како бисте се прилагодили правовремено, а у складу са захтевима конкретног тржишта. На пример, можда ћете приметити пораст преференција купаца за еколошки прихватљивим производима и прећи на коришћење еколошки прихватљивих ресурса. Како бисте одржали раст броја купаца, треба ефикасно да промовишете свој производ како бисте привукли нове купце и проширили своју базу клијената.

3. Прави људи. Већина малих предузећа се ослања на тимски рад. Као власник бизниса, мораћете да одредите кога запослити и кога отпустити. Покушајте да запослите људе који имају вештине потребне за посао и одражавају мисију и вредности ваше компаније.

Ваш тим укључује и консултанте и стручњаке које ангажујете, као што су рачуновођа или адвокат. Размотрите да ли ови појединци имају искуства у раду са сличним врстама предузећа или у вашој индустрији пре него што их запослите.

Такође, можете пронаћи начине да се сретнете са другим власницима бизниса и учите из њихових искустава или пронађете ментора. Учење из искустава других и дељење својих успеха или неуспеха у пословању вредно је без обзира на врсту бизниса којим управљате.

4. Добро истражен пословни план. Ваш пословни план може вам помоћи да останете организовани и фокусирани. Дорађиваћете своју пословну идеју како правите свој пословни план, а служиће вам и као водич који можете консултовати пре него што донесете кључне одлуке.

5. Финансијско знање. Чак и са сјајном идејом, тимом и планом, успех вашег бизниса зависиће од тога колико добро можете управљати финансијама вашег предузећа.

Покушајте да научите основе прављења буџета, штедње новца и финансирања бизниса. Иако можете ангажовати књиговођу или рачуновођу да вам помогне, можда с времена на време будете желели да прегледате своје финансијске извештаје да бисте стекли увид у то како ваш посао напредује и да ли зарађујете довољно новца.

Знање о томе колико новца долази и одлази из вашег пословања сваког месеца (проток новца) такође вам може помоћи да доносите стратешке одлуке, засноване на чињеницама. Проблеми са протоком новца могу узроковати неуспех иначе успешног малог предузећа. На пример, можда ћете продати велику поруџбину великој корпорацији и онда чекати 60 или 90 дана да бисте били плаћени. У међувремену, морате пронаћи начин како да платите своје запослене и добављаче.

Осим управљања током готовине, финансијско знање може укључивати познавање које порезе треба да платите и када, какву врсту пословног осигурања треба да имате и како ефикасно позајмити новац.

6. Ефикасни процеси. Власници малих предузећа понекад осећају да немају довољно времена за извршавање свега онога што су испланирали и можда су у праву. Креирање процеса може вам помоћи да оптимизујете пословне активности.

На пример, можете направити корак по корак инструкције за отварање ваше продавнице свако јутро. Или како платити рачуне сваког месеца. Ако ове задатке обављате сами, таква пракса може вам помоћи да избегнете грешке и уштедите време.

Када будете могли себи да приуштите да ангажујете помоћ, биће вам лакше да пренесете ове задатке на неког другог и усмерите своју пажњу на важније послове.

7. Циљано оглашавање. Купци не могу подржати ваш посао ако не знају да постоји. Без обзира да ли водите физичку продавницу или е-трговину (или обоје), желећете да креирате маркетиншки план како бисте промовисали свој бизнис и сазнали који типови оглашавања су најефикаснији за вашу публику.

8. Лоjалност купаца. Изградња лојалне базе купаца може потрајати, али је такође знак успешног бизниса. Лојални купци пружају два сјајна бенефита: редовни приход и усмене препоруке.

Како изградити лојалност купаца? Пружите одличну услугу купцима, испричајте причу о визији или мисији ваше компаније и објасните вредност производа или услуга које продајете. Неки купци могу бити лојални и према власницима малих предузећа који су истакнути чланови њихове заједнице. Многе заједнице подстичу људе да “купују локално” како би подржали раст економије и помогли својој заједници да просперира.

9. Дигитална присутност. Ако је ваш посао онлине, јака дигитална присутност која укључује успешан веб-сајт, ефикасан дигитални маркетинг, друштвене мреже и аналитику, кључна је за успех.

Инвестирање у висококвалитетан веб-сајт створиће позитивно искуство за купце, смањити могуће грешке и потенцијалне техничке проблеме и представити снажан бренд вашој публици.

Најуспешнији бизниси подстичу ангажованост муштерија тако што им пружају исти угођај на свим платформама било да се ради о онлине оглашавању, емаил-у, рекламирању путем садржаја или друштвеним мрежама. Приликом покретања новог веб-сајта, важно је пронаћи стручњака који ће вам помоћи да поставите праћење аналитике како бисте могли да надгледате успех ваше дигиталне кампање и понашање купаца и да вршите неопходне измене.

Извор: сајт VISA