Skip to main content

Без обзира на врсту производа или услуге коју продају, многи власници малих предузећа морају проћи кроз сличан процес како би претворили своју идеју у реалност. То подразумева комбинацију практичних и правних корака, од прављења пословног плана до регистрације предузећа код надлежних институција.

Кораци за покретање посла

Идеја

Већина компанија почиње са искром инспирације. Можда сте сами осмислили свој нови производ или разговарали о покретању новог посла са потенцијалним партнером.

Није потребно измислити потпуно нов производ да бисте били успешни. Заправо, изградња посла на основу нечега што знате да купцима треба може бити лакши пут.

На пример, нова компанија за производњу обуће не измишља саму обућу. Али може се и даље истаћи коришћењем одређених материјала, нудећи ниже цене, правећи висококвалитетну обућу или пружајући изузетну услугу корисницима.

Запитајте се:

Коме помаже мој производ или услуга?

Који проблем решавам?

Колико ће други платити за овај производ или услугу?

Да ли су друге компаније већ испробале ову идеју? Да ли су биле успешне? Шта могу научити из њихових грешака?

Како ћу се разликовати од конкуренције?

Процена тржишта

Сјајна идеја неће увек постати успешан посао. Чак и ако развијете фантастичан производ, ваш посао може пропасти ако не можете да утврдите како га продати по цени која одговара вашем идеалном купцу. Слично томе, ако ваш производ не помаже у задовољењу потреба или жеља купца, можете имати проблема са продајом, без обзира на то колико он кошта.

Потребно је да пронађете купце који желе и могу да приуште ваш производ или услугу и да их убедите да је ваша понуда боља од онога што нуди конкуренција.

Истраживање тржишта може вам помоћи да схватите зашто би купац био заинтересован за оно што продајете. Тако ћете утврдити да ли нудите прави производ за свог идеалног купца и да ли ваша пословна идеја има шансе да успе. Рад на овоме сада може вам уштедети време и новац касније.

Можете почети интервјуисањем потенцијалних купаца да бисте видели да ли им се свиђа ваш производ или услуга и колико су спремни да плате. Почните са пријатељима и породицом, па проширите круг на непознате особе које срећете лично или онлине. У већини случајева, сигурно ћете добити и позитивне и негативне повратне информације. У случају ових других, потребно је размислити о томе како да промените или прилагодите свој производ на начин који ће задовољити вашег потенцијалног купца.

Онлине рецензије су још један потенцијални извор информација. Прочитајте рецензије сличних предузећа или производа и видите шта се купцима свиђа, а шта не. Ако успете да побољшате области које им се не свиђају моћи ћете да понудите бољи производ или услугу.

Државне институције такође прикупљају демографске, као и податке о навикама потрошача. Ове информације можете прегледати бесплатно док сте у фази истраживања тржишта. Ако планирате отварање продајног места, проверите да ли ваша локална градска или општинска власт има додатне ресурсе. Неки локални органи могу имати статистике о сличним предузећима и различитим квартовима.

Креирање пословног плана

Пословни план је попут мапе пута за ваше предузеће. Он садржи целокупан преглед вашег предузећа, производа или услуга и план за пословање у наредним годинама.

Бизнис план ћете користити док дефинишете циљеве вашег пословања, као и начин на који ћете покренути и водити своју компанију и количину новца коју очекујете да зарадите. Он ће такође испричати причу о томе зашто је ваше предузеће покренуто, како планирате да направите разлику са својим производом и шта тачно ваш производ обухвата. Запамтите да мапирање ових детаља може помоћи у доношењу одлука.

Креирање пословног плана је важан корак који вам може помоћи да разрадите своју идеју. Јасан пословни план такође може бити услов када аплицирате за зајам или линију кредита за мало предузеће.

Прикупљање новца

Многа предузећа ће захтевати почетну инвестицију или средства за покретање како би купила опрему, набавила потребне материјале, запослила раднике, изнајмила простор, платила лиценце и покрила све друге трошкове пословања.

Власници малих предузећа могу бирати између различитих извора финансирања, укључујући:

Самофинансирање. Коришћење својих уштеда или прихода из другог посла или узимање личног кредита како бисте платили пословне трошкове.

Пријатељи и породица. Тражење од пријатеља или чланова породице да инвестирају у ваш посао. Они вам могу понудити зајам и мораћете да склопите договор о враћању тог зајма.

Зајмови. Узимање малог пословног зајма од финансијске институције. Да бисте добили зајам потребно је да имате солидан пословни план и неки облик пословног или личног прихода. Ако нисте у могућности да се самостално квалификујете за зајам, размотрите проналажење жиранта који се слаже да заједно са вама буде одговоран за дуг и који ће вам помоћи у враћању истог ако то не можете сами.

Инвеститори. Прикупљање новца од бизнис анђела или фондова предузетничког капитала. Фондови предузетничког капитала директно улажу у младе компаније у замену за власнички удео у послу. Бизнис анђели ће такође инвестирати у нове послове, често у замену за власнички удео.

Финансирање продавца. Ако купујете већ постојећи посао, дотадашњи власник вам може понудити финансирање куповине и позајмити вам новац. Оригинални власник посла позајмљује новац особи која купује његову компанију. То помаже новом власнику да финансира своје власништво у новој компанији током дужег временског периода, а затим купац враћа зајам према договореним условима.

Crowdfunding (групно финансирање). Прикупљање новца од великог броја људи који ће дати свој допринос и добити награду, попут ексклузивне поруџбине производа или посете седишту предузећа на дан.

Морате пажљиво размотрити предности и мане сваке опције, као што је то да ли желите задржати потпуно власништво над компанијом док враћате зајам или одрећи се контроле у замену за инвестицију у вашу идеју.

Регистровање предузећа

Када утврдите да ваша идеја може бити успешна и када прикупите новац за покретање посла, мораћете да прођете кроз процес законитог оснивања и регистрације предузећа.

У неким случајевима овај корак може доћи пре прикупљања новца. Или можете прикупити мало новца, законито основати своје предузеће, а затим тражити додатна средства.

Одлучите се за правни облик – можда ћете водити своје предузеће као самостални предузетник или можете основати друштво с ограниченом одговорношћу (доо) или неки други облик пословања. Сваки правни облик носи своје предности и изазове, те је важно пре одабира правног облика детаљно се информисати о његовим појединостима.

Изаберите име предузећа – постарајте се да име вашег предузећа одражава вашу пословну делатност и да није у туђем власништву. Такође проверите да ли је доступна адреса веб-сајта и име налога на друштвеним медијима за назив вашег предузећа.

Региструјте своје предузеће – мораћете да региструјете своје предузеће код надлежних институција.

Прибавите порески идентификациони број – порески идентификациони бројеви омогућавају отварање пословног банковног рачуна и плаћање пословних пореза. Посетите веб-сајтове надлежних институција како бисте приступили потребним обрасцима за подношење захтева за свој идентификациони број.

Када законито оснујете своје предузеће и добијете све потребне дозволе и сагласности, можете отворити радњу и почети са продајом својих производа и услуга.

Извор: сајт VISA