Skip to main content

Нова правила о безбедности производа су управо ступила на снагу и сада потрошачи могу да одахну будући да је у последњих двадесет година квалитет робе на тржишту озбиљно нарушен.

Модернизована Уредба о општој безбедности производа (ГПСР) требало би да обезбеди да у будућности у понуди буду само сигурни производи, без обзира на њихово порекло и место на коме се нуде – у трговинама и на онлајн тржишту. Упоредо са доношењем нових прописа, Европска комисија је јуче објавила и позив за европску награду за безбедност производа 2023. Конкурс је намењен успешним компанијама и истраживачима који се баве иновацијама и улажу у безбедност робе на тржишту. Јасно је да је циљ нове уредбе да потрошачима обезбеди да у сваком тренутку буду сигурни шта купују, а односи се на непрехрамбене производе. Како се наводи у саопштењу Европске комисије, циљ је да се побољшају услови за продају робе на свим тржиштима, а када је реч о онлајн трговини да се купци заштите од опасних производа који су последњих година преплавили сајтове. Као што је раније најављено, биће задужено посебно тело унутар ЕУ које ће контролисати квалитет производа који долазе са других тржишта ван Европе.

Иначе, и националним телима за заштиту потрошача су појачана овлашћења да реагују у свакој прилици у којој је безбедност производа доведена у питање. Оно што потрошачи могу да очекују јесу и много ефикаснија повлачења, односно опозиви ризичних производа о којима ће се аутоматски обавештавати све земље. О промени прописа о општој безбедности производа говори се већ две године. Они су у ствари ажурирана директива из 2001. године, јер је било неопходно да се правила о безбедности производа ускладе са убрзаним развојем онлајн трговине. Део су Закона о дигиталним услугама и подразумевају сва правила која регулишу онлајн садржај и производе. Ова новина је велика победа за европске потрошаче, јер им даје разлог да се осећају безбедно купујући било који производ унутар ЕУ. Производи ће генерално бити безбеднији, али што је још важније, опасни производи који су се несметано продавали убудуће ће брже бити уклањани са тржишта. Како је објашњено, најзначајнија промена за привредне субјекте је то што ће произвођачима који продају своје производе у ЕУ бити потребан законски заступник у Европској унији, у противном ризикују да буду тужени уколико њихови производи нису у складу са европским безбедносним захтевима.

На онлајн тржишту најважнија промена је то што нови прописи доносе прецизне рокове у којима трговци морају да уклоне опасне производе. На пример, тај рок за „Амазон” и „Фејсбук” износи два дана. Уз то, ове платформе ће морати да дозволе корисницима да означе производ који сматрају небезбедним. До сада су произвођачи или продавци опозив производа објављивали само на својој веб-страници, а купци ће од сада добијати обавештење електронском поштом и имаће више опција правног лека: поправку, замену или повраћај новца. Поврат новца би морао да одговара куповној цени, али ће потрошачи имати могућност паушалног износа ако више немају рачун.