Skip to main content

Возачи У Србији, чији четвроточкаши нису баш у беспрекорном стању, могу, поново, да одахну. Строжа правила по питању кочница и издувних гасова одлажу се за још две године. Технички прегледи су ову меру тражили јер у пракси најбоље знају колико би аутомбила “пало” на каналу. Чекало се да пресуди Радна група Министарства саобраћаја.

Примена прописа Правилника о подели моторних и прикључних возила била је “замрзнута” две године. Овог 5. јула пропис је требало да заживи, али су критеријуми за издувне гасове и овалност кочионих дискова такви да велики број возила не би успео да их испуни.

За пречишћавање емисија издувних гасова кључни су катализатори или ДПФ филтери. Међутим, ти делови су често скидани, јер праве проблем у вожњи ако се запуше или су дотрајали и оштећени. Дешава се да сами власници преправе своје возило на овај начин, или су купили такав “половњак”, или им је тај део украден. Уколико би се примениле нове одредбе без измена, такви аутомобили не би могли да се региструју. С друге стране, возила која су направљена без катализатора, не треба да га имају и њихови власници због тога не би имали проблем на техничком прегледу.

Друга спорна одредба односи се на неуједначеност силе кочења, односно овалност, која не сме да буде већа од 20 одсто. Стручњаци сматрају да је тај критеријум превише строг и да се примењује једино у Немачкој, док европском директивом није прописана његова вредност. Наш саговорник истиче да је ово комплексна материја, поготово када је реч о смањењу загађења. Како указује, држава планира од следеће године да субвенционише куповину возила стандарда евро 6 у циљу смањења загађења. Међутим, сада се приликом увоза не обављају проворе које се односе на издувне гасове.

Члан Одбора групације техничких прегледа при Привредној комори Србије Андрија Вујичић коментарисао је недавно да је овалност кочница веома строго постављена, на око 20 одсто, што није предвиђено чак ни европском директивом, која уређује делатност техничког прегледа. Он указује и на проблем за сва возила са пнеуматским кочионим системом, а то су најчешће она веће масе, камиони и аутобуси.

Извори: Новости