Skip to main content

Solagro Smart Recycling jesrpski startap koji se bavi razvojem inovativnih sistema za sakupljanje ambalažnog otpada. Tim je prvi startap u regionu koji je implementirao svoj pametni sistem za sakupljanje iskorišćene ambalaže u loyalty program jednog od najvećih trgovinskih lanaca na Balkanu, Mercator S, u formi vaučera koji se mogu iskoristiti u maloprodajnim objektima. O njihovim daljim planovima razgovarali smo sa Nemanjom Janjić koji je osnivač Solagra.

 

Kako ste došli na ideju da razvijete pametane prese za reciklažu otpada?

 – Solagro je nastao zaprvao u toku projekta volontiranja na gradskim pijacama u okviru apsolventskog staža Poljoprivrednog fakulteta u Beogradu. Nakon volonterskog staža u JKP Gradske Pijace Beograd gde smo uspešno napravili biodigestor za organski otpad, interesovanje za razvijanje rešenja različitih vidova prikupljanja otpada u okviru našeg tima bilo je sve intezivnije. Otuda i ideja o razvoju uređaja za sakupljanje i primarnu selekciju ambalažnog otpada koji bi bili dovoljno interesantni kako brendovima i punionicama pića tako i građanima koji treba da ih koriste. Prvo smo krenuli od mehaničke varijante uređaja za ferstivale i koncerte, zatim digitalnih aktivacija za brendove pa sve do pametnih sistema za skeniranje i validaciju ambalaže sa elementima igre analizom podataka o recikliranom materijalu.
 

Na koje prepreke ste nailazili u realizaciji same ideje?

 – Finansiranje prvog prototipa obezbedili smo iz sopstvenog džeparca a samu izradu realizovali na krovu zgrade na Vračaru. Potreban materijal smo dopremali gradskim prevozom a alat pozajmljivali od komšija. Kroz kasniji proces penetracije tržišta i pronalaženja klijenta došlo je i do osipanja članova originalnog tima na početku razvoja ideje. Naime, nisu svi prvobitni članovi bili spremni na apsolutno odricanje, neizvesnost i prihvatanje rizika od neuspeha. Međutim, sve je to prirodan proces koji svaki tim koji radi na razvoju i implementaciji svojih ideja mora da prođe.

Kolika su vam bila dosadašnja ulaganja u razvoj firme? Ko vas je sve i kako podržao na tom putu?

 – Ukupna ulaganja u dosadašnji razvoj firme i naših proizvoda premašuju nekoliko stotina hiljada evra. Najveću podršku na razvojnom putu dobili smo od našeg prvog klijenta, Ball Packaginga  i neverovatne Jelene Kiš. Ona je prva prepoznala potencijal našeg tima i rešenja koja nudimo, i na neki način oblikovala put našeg daljeg razvoja. Značajnu podršku smo dobili od Fonda za inovacionu delatnost u okviru MiniGrants projekta za razvoj novog modela pametne prese za limenke i mobilne aplikacije Smart Recycler 2.0. Jednako značajna podrška došla je i od  Green For Growth Fonda iz Nemačke (bilo smo finalisti njihovog svetskog startap takmičenja Clim@). Brojni brendovi koji su sada naši klijenti,  a GIZ. Trenutno  u okviru  StarTech projekat u okviru koga razvijamo prvi moblini sistem za sakupljanje i validaciju ambalažnih pakovanja na osnovu jedninstvenih kodova nove generacije.

Koji su vam dalji planovi za razvoj uređaja?
–  Naši dalji planovi vezani su za dalji razvoj i implementaciju sistema za validaciju ambalaže na bazi tehnologije jedinstvenog kodiranja. To praktično znači da svaka jedinica ambalaže ima svoj unikatan kod koji se ne može umnožavati i više puta skenirati. Time obezbeđujemo zaštitu od prevara i primenu rešenja za efikasno sakupljanje ambalažnog otpada izvan velikih supermarketa i reciklažnih centara. Male prodavnice, ugostiteljski objekti, domaćinstva, kao i organizatori sportskih i kulturnih manifestacija biće u prilici da recikliraju na jednostavan i efikasan način na mestu generisanja ambalažnog otpada.

Šta bi bio vaš savet za mlade inovatore koji tek pokreću svoj biznis?
–  Savet svim mladim inovatorima je da budu uporni i da vredno rade na ostvarenju svojih ciljeva. Da izazove vide kao priliku za napredovanje a eventualne neuspehe kao naučene lekcije. Danas je dostopno pregršt mogućnosti za inicijalno finansiranje startap projektaka, zato iskoristite priliku, ostvarite vaš potencijal, bez straha od greške. Kada pronađete prve klijente, negujte odnos sa njima. Otvoriće vam mnoga vrata koja dalji razvoj i poslovanje čine dosta lakšim.