Vozači U Srbiji, čiji četvrotočkaši nisu baš u besprekornom stanju, mogu, ponovo, da odahnu. Stroža pravila po pitanju kočnica i izduvnih gasova odlažu se za još dve godine. Tehnički pregledi su ovu meru tražili jer u praksi najbolje znaju koliko bi autombila “palo” na kanalu. Čekalo se da presudi Radna grupa Ministarstva saobraćaja.
Primena propisa Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila bila je “zamrznuta” dve godine. Ovog 5. jula propis je trebalo da zaživi, ali su kriterijumi za izduvne gasove i ovalnost kočionih diskova takvi da veliki broj vozila ne bi uspeo da ih ispuni.
Za prečišćavanje emisija izduvnih gasova ključni su katalizatori ili DPF filteri. Međutim, ti delovi su često skidani, jer prave problem u vožnji ako se zapuše ili su dotrajali i oštećeni. Dešava se da sami vlasnici preprave svoje vozilo na ovaj način, ili su kupili takav “polovnjak”, ili im je taj deo ukraden. Ukoliko bi se primenile nove odredbe bez izmena, takvi automobili ne bi mogli da se registruju. S druge strane, vozila koja su napravljena bez katalizatora, ne treba da ga imaju i njihovi vlasnici zbog toga ne bi imali problem na tehničkom pregledu.
Druga sporna odredba odnosi se na neujednačenost sile kočenja, odnosno ovalnost, koja ne sme da bude veća od 20 odsto. Stručnjaci smatraju da je taj kriterijum previše strog i da se primenjuje jedino u Nemačkoj, dok evropskom direktivom nije propisana njegova vrednost. Naš sagovornik ističe da je ovo kompleksna materija, pogotovo kada je reč o smanjenju zagađenja. Kako ukazuje, država planira od sledeće godine da subvencioniše kupovinu vozila standarda evro 6 u cilju smanjenja zagađenja. Međutim, sada se prilikom uvoza ne obavljaju provore koje se odnose na izduvne gasove.
Član Odbora grupacije tehničkih pregleda pri Privrednoj komori Srbije Andrija Vujičić komentarisao je nedavno da je ovalnost kočnica veoma strogo postavljena, na oko 20 odsto, što nije predviđeno čak ni evropskom direktivom, koja uređuje delatnost tehničkog pregleda. On ukazuje i na problem za sva vozila sa pneumatskim kočionim sistemom, a to su najčešće ona veće mase, kamioni i autobusi.
Izvori: Novosti