Skip to main content

Nema jedinstvenog puta ka pokretanju uspešnog malog biznisa. Mnoga mala i srednja preduzeća ne prežive prve godine poslovanja. Vlasnici ne mogu kontrolisati sve, ali mogu dati sebi najbolju šansu za uspeh tako što će naučiti šta razlikuje profitabilan biznis od onoga koji to nije.

Šta vam je potrebno za uspeh?

Vlasnici malih preduzeća igraju posebno važnu ulogu u svom biznisu jer često moraju obavljati više uloga, a njihove odluke mogu odrediti uspeh kompanije.

1. Akciono orijentisan pristup. Istraživanje je ključno za pokretanje biznisa i možda ćete morati kontinuirano da investirate u sopstveno znanje dok vodite i razvijate svoje preduzeće. Međutim, neki ljudi možda propuste priliku da postanu vlasnici biznisa jer previše vremena provode sanjareći o tome, ali ne preduzimaju konkretne korake. Uspešni vlasnici razumeju rizik i potencijalne benefite pokretanja firme. Oni primenjuju svoje znanje u praksi i stalno uče iz svojih uspeha i neuspeha.

2. Povezanost proizvoda i tržišta.  Bez obzira da li prodajete fizički proizvod, držite online kurs, otvarate restoran ili pružate usluge, pronalaženje najboljeg načina za promociju svoje ponude je ključno za uspeh. Ako kupci žele i mogu da priušte ono što prodajete, možda ste pronašli dobar odnos između proizvoda i tržišta: vaš proizvod odgovara ciljnom tržištu.

S obzirom da se načini poslovanja menjaju, kao i ukusi, navike kupaca, neophodno je da pratite trendove i utiske kako biste se prilagodili pravovremeno, a u skladu sa zahtevima konkretnog tržišta. Na primer, možda ćete primetiti porast preferencija kupaca za ekološki prihvatljivim proizvodima i preći na korišćenje ekološki prihvatljivih resursa. Kako biste održali rast broja kupaca, treba efikasno da promovišete svoj proizvod kako biste privukli nove kupce i proširili svoju bazu klijenata.

3. Pravi ljudi. Većina malih preduzeća se oslanja na timski rad. Kao vlasnik biznisa, moraćete da odredite koga zaposliti i koga otpustiti. Pokušajte da zaposlite ljude koji imaju veštine potrebne za posao i odražavaju misiju i vrednosti vaše kompanije.

Vaš tim uključuje i konsultante i stručnjake koje angažujete, kao što su računovođa ili advokat. Razmotrite da li ovi pojedinci imaju iskustva u radu sa sličnim vrstama preduzeća ili u vašoj industriji pre nego što ih zaposlite.

Takođe, možete pronaći načine da se sretnete sa drugim vlasnicima biznisa i učite iz njihovih iskustava ili pronađete mentora. Učenje iz iskustava drugih i deljenje svojih uspeha ili neuspeha u poslovanju vredno je bez obzira na vrstu biznisa kojim upravljate.

4. Dobro istražen poslovni plan. Vaš poslovni plan može vam pomoći da ostanete organizovani i fokusirani. Dorađivaćete svoju poslovnu ideju kako pravite svoj poslovni plan, a služiće vam i kao vodič koji možete konsultovati pre nego što donesete ključne odluke.

5. Finansijsko znanje. Čak i sa sjajnom idejom, timom i planom, uspeh vašeg biznisa zavisiće od toga koliko dobro možete upravljati finansijama vašeg preduzeća.

Pokušajte da naučite osnove pravljenja budžeta, štednje novca i finansiranja biznisa. Iako možete angažovati knjigovođu ili računovođu da vam pomogne, možda s vremena na vreme budete želeli da pregledate svoje finansijske izveštaje da biste stekli uvid u to kako vaš posao napreduje i da li zarađujete dovoljno novca.

Znanje o tome koliko novca dolazi i odlazi iz vašeg poslovanja svakog meseca (protok novca) takođe vam može pomoći da donosite strateške odluke, zasnovane na činjenicama. Problemi sa protokom novca mogu uzrokovati neuspeh inače uspešnog malog preduzeća. Na primer, možda ćete prodati veliku porudžbinu velikoj korporaciji i onda čekati 60 ili 90 dana da biste bili plaćeni. U međuvremenu, morate pronaći način kako da platite svoje zaposlene i dobavljače.

Osim upravljanja tokom gotovine, finansijsko znanje može uključivati poznavanje koje poreze treba da platite i kada, kakvu vrstu poslovnog osiguranja treba da imate i kako efikasno pozajmiti novac.

6. Efikasni procesi. Vlasnici malih preduzeća ponekad osećaju da nemaju dovoljno vremena za izvršavanje svega onoga što su isplanirali i možda su u pravu. Kreiranje procesa može vam pomoći da optimizujete poslovne aktivnosti.

Na primer, možete napraviti korak po korak instrukcije za otvaranje vaše prodavnice svako jutro. Ili kako platiti račune svakog meseca. Ako ove zadatke obavljate sami, takva praksa može vam pomoći da izbegnete greške i uštedite vreme.

Kada budete mogli sebi da priuštite da angažujete pomoć, biće vam lakše da prenesete ove zadatke na nekog drugog i usmerite svoju pažnju na važnije poslove.

7. Ciljano oglašavanje. Kupci ne mogu podržati vaš posao ako ne znaju da postoji. Bez obzira da li vodite fizičku prodavnicu ili e-trgovinu (ili oboje), želećete da kreirate marketinški plan kako biste promovisali svoj biznis i saznali koji tipovi oglašavanja su najefikasniji za vašu publiku.

8. Lojalnost kupaca. Izgradnja lojalne baze kupaca može potrajati, ali je takođe znak uspešnog biznisa. Lojalni kupci pružaju dva sjajna benefita: redovni prihod i usmene preporuke.

Kako izgraditi lojalnost kupaca? Pružite odličnu uslugu kupcima, ispričajte priču o viziji ili misiji vaše kompanije i objasnite vrednost proizvoda ili usluga koje prodajete. Neki kupci mogu biti lojalni i prema vlasnicima malih preduzeća koji su istaknuti članovi njihove zajednice. Mnoge zajednice podstiču ljude da “kupuju lokalno” kako bi podržali rast ekonomije i pomogli svojoj zajednici da prosperira.

9. Digitalna prisutnost. Ako je vaš posao online, jaka digitalna prisutnost koja uključuje uspešan veb-sajt, efikasan digitalni marketing, društvene mreže i analitiku, ključna je za uspeh.

Investiranje u visokokvalitetan veb-sajt stvoriće pozitivno iskustvo za kupce, smanjiti moguće greške i potencijalne tehničke probleme i predstaviti snažan brend vašoj publici.

Najuspešniji biznisi podstiču angažovanost mušterija tako što im pružaju isti ugođaj na svim platformama bilo da se radi o online oglašavanju, email-u, reklamiranju putem sadržaja ili društvenim mrežama. Prilikom pokretanja novog veb-sajta, važno je pronaći stručnjaka koji će vam pomoći da postavite praćenje analitike kako biste mogli da nadgledate uspeh vaše digitalne kampanje i ponašanje kupaca i da vršite neophodne izmene.

Izvor: sajt VISA