Skip to main content

Bez obzira na vrstu proizvoda ili usluge koju prodaju, mnogi vlasnici malih preduzeća moraju proći kroz sličan proces kako bi pretvorili svoju ideju u realnost. To podrazumeva kombinaciju praktičnih i pravnih koraka, od pravljenja poslovnog plana do registracije preduzeća kod nadležnih institucija.

Koraci za pokretanje posla

Ideja

Većina kompanija počinje sa iskrom inspiracije. Možda ste sami osmislili svoj novi proizvod ili razgovarali o pokretanju novog posla sa potencijalnim partnerom.

Nije potrebno izmisliti potpuno nov proizvod da biste bili uspešni. Zapravo, izgradnja posla na osnovu nečega što znate da kupcima treba može biti lakši put.

Na primer, nova kompanija za proizvodnju obuće ne izmišlja samu obuću. Ali može se i dalje istaći korišćenjem određenih materijala, nudeći niže cene, praveći visokokvalitetnu obuću ili pružajući izuzetnu uslugu korisnicima.

Zapitajte se:

Kome pomaže moj proizvod ili usluga?

Koji problem rešavam?

Koliko će drugi platiti za ovaj proizvod ili uslugu?

Da li su druge kompanije već isprobale ovu ideju? Da li su bile uspešne? Šta mogu naučiti iz njihovih grešaka?

Kako ću se razlikovati od konkurencije?

Procena tržišta

Sjajna ideja neće uvek postati uspešan posao. Čak i ako razvijete fantastičan proizvod, vaš posao može propasti ako ne možete da utvrdite kako ga prodati po ceni koja odgovara vašem idealnom kupcu. Slično tome, ako vaš proizvod ne pomaže u zadovoljenju potreba ili želja kupca, možete imati problema sa prodajom, bez obzira na to koliko on košta.

Potrebno je da pronađete kupce koji žele i mogu da priušte vaš proizvod ili uslugu i da ih ubedite da je vaša ponuda bolja od onoga što nudi konkurencija.

Istraživanje tržišta može vam pomoći da shvatite zašto bi kupac bio zainteresovan za ono što prodajete. Tako ćete utvrditi da li nudite pravi proizvod za svog idealnog kupca i da li vaša poslovna ideja ima šanse da uspe. Rad na ovome sada može vam uštedeti vreme i novac kasnije.

Možete početi intervjuisanjem potencijalnih kupaca da biste videli da li im se sviđa vaš proizvod ili usluga i koliko su spremni da plate. Počnite sa prijateljima i porodicom, pa proširite krug na nepoznate osobe koje srećete lično ili online. U većini slučajeva, sigurno ćete dobiti i pozitivne i negativne povratne informacije. U slučaju ovih drugih, potrebno je razmisliti o tome kako da promenite ili prilagodite svoj proizvod na način koji će zadovoljiti vašeg potencijalnog kupca.

Online recenzije su još jedan potencijalni izvor informacija. Pročitajte recenzije sličnih preduzeća ili proizvoda i vidite šta se kupcima sviđa, a šta ne. Ako uspete da poboljšate oblasti koje im se ne sviđaju moći ćete da ponudite bolji proizvod ili uslugu.

Državne institucije takođe prikupljaju demografske, kao i podatke o navikama potrošača. Ove informacije možete pregledati besplatno dok ste u fazi istraživanja tržišta. Ako planirate otvaranje prodajnog mesta, proverite da li vaša lokalna gradska ili opštinska vlast ima dodatne resurse. Neki lokalni organi mogu imati statistike o sličnim preduzećima i različitim kvartovima.

Kreiranje poslovnog plana

Poslovni plan je poput mape puta za vaše preduzeće. On sadrži celokupan pregled vašeg preduzeća, proizvoda ili usluga i plan za poslovanje u narednim godinama.

Biznis plan ćete koristiti dok definišete ciljeve vašeg poslovanja, kao i način na koji ćete pokrenuti i voditi svoju kompaniju i količinu novca koju očekujete da zaradite. On će takođe ispričati priču o tome zašto je vaše preduzeće pokrenuto, kako planirate da napravite razliku sa svojim proizvodom i šta tačno vaš proizvod obuhvata. Zapamtite da mapiranje ovih detalja može pomoći u donošenju odluka.

Kreiranje poslovnog plana je važan korak koji vam može pomoći da razradite svoju ideju. Jasan poslovni plan takođe može biti uslov kada aplicirate za zajam ili liniju kredita za malo preduzeće.

Prikupljanje novca

Mnoga preduzeća će zahtevati početnu investiciju ili sredstva za pokretanje kako bi kupila opremu, nabavila potrebne materijale, zaposlila radnike, iznajmila prostor, platila licence i pokrila sve druge troškove poslovanja.

Vlasnici malih preduzeća mogu birati između različitih izvora finansiranja, uključujući:

Samofinansiranje. Korišćenje svojih ušteda ili prihoda iz drugog posla ili uzimanje ličnog kredita kako biste platili poslovne troškove.

Prijatelji i porodica. Traženje od prijatelja ili članova porodice da investiraju u vaš posao. Oni vam mogu ponuditi zajam i moraćete da sklopite dogovor o vraćanju tog zajma.

Zajmovi. Uzimanje malog poslovnog zajma od finansijske institucije. Da biste dobili zajam potrebno je da imate solidan poslovni plan i neki oblik poslovnog ili ličnog prihoda. Ako niste u mogućnosti da se samostalno kvalifikujete za zajam, razmotrite pronalaženje žiranta koji se slaže da zajedno sa vama bude odgovoran za dug i koji će vam pomoći u vraćanju istog ako to ne možete sami.

Investitori. Prikupljanje novca od biznis anđela ili fondova preduzetničkog kapitala. Fondovi preduzetničkog kapitala direktno ulažu u mlade kompanije u zamenu za vlasnički udeo u poslu. Biznis anđeli će takođe investirati u nove poslove, često u zamenu za vlasnički udeo.

Finansiranje prodavca. Ako kupujete već postojeći posao, dotadašnji vlasnik vam može ponuditi finansiranje kupovine i pozajmiti vam novac. Originalni vlasnik posla pozajmljuje novac osobi koja kupuje njegovu kompaniju. To pomaže novom vlasniku da finansira svoje vlasništvo u novoj kompaniji tokom dužeg vremenskog perioda, a zatim kupac vraća zajam prema dogovorenim uslovima.

Crowdfunding (grupno finansiranje). Prikupljanje novca od velikog broja ljudi koji će dati svoj doprinos i dobiti nagradu, poput ekskluzivne porudžbine proizvoda ili posete sedištu preduzeća na dan.

Morate pažljivo razmotriti prednosti i mane svake opcije, kao što je to da li želite zadržati potpuno vlasništvo nad kompanijom dok vraćate zajam ili odreći se kontrole u zamenu za investiciju u vašu ideju.

Registrovanje preduzeća

Kada utvrdite da vaša ideja može biti uspešna i kada prikupite novac za pokretanje posla, moraćete da prođete kroz proces zakonitog osnivanja i registracije preduzeća.

U nekim slučajevima ovaj korak može doći pre prikupljanja novca. Ili možete prikupiti malo novca, zakonito osnovati svoje preduzeće, a zatim tražiti dodatna sredstva.

Odlučite se za pravni oblik – možda ćete voditi svoje preduzeće kao samostalni preduzetnik ili možete osnovati društvo s ograničenom odgovornošću (doo) ili neki drugi oblik poslovanja. Svaki pravni oblik nosi svoje prednosti i izazove, te je važno pre odabira pravnog oblika detaljno se informisati o njegovim pojedinostima.

Izaberite ime preduzeća – postarajte se da ime vašeg preduzeća odražava vašu poslovnu delatnost i da nije u tuđem vlasništvu. Takođe proverite da li je dostupna adresa veb-sajta i ime naloga na društvenim medijima za naziv vašeg preduzeća.

Registrujte svoje preduzeće – moraćete da registrujete svoje preduzeće kod nadležnih institucija.

Pribavite poreski identifikacioni broj – poreski identifikacioni brojevi omogućavaju otvaranje poslovnog bankovnog računa i plaćanje poslovnih poreza. Posetite veb-sajtove nadležnih institucija kako biste pristupili potrebnim obrascima za podnošenje zahteva za svoj identifikacioni broj.

Kada zakonito osnujete svoje preduzeće i dobijete sve potrebne dozvole i saglasnosti, možete otvoriti radnju i početi sa prodajom svojih proizvoda i usluga.

Izvor: sajt VISA