Skip to main content

Šta je budžet i zašto je važan?

Budžet je sredstvo za praćenje kada i kako zarađujete ili trošite novac. Kreiranje budžeta je važan stub vašeg ukupnog uspeha i sigurnosti. Omogućava vam da nadzirete i bolje razumete da li vaše poslovanje ima dovoljno prihoda za pokriće troškova. Korišćenje budžeta može vam pomoći da donosite informisanije finansijske odluke.

Na primer, ako znate koliko novca ste zarađivali i trošili svake nedelje tokom poslednjih nekoliko meseci, znaćete koliko možete da priuštite da potrošite ako želite da zaposlite novog radnika.

Budžetiranje je kontinuirani proces, a ne jednokratna praksa, jer se prihodi i troškovi vašeg poslovanja mogu promeniti u bilo kom trenutku. Redovno pregledajte i prilagodite svoj budžet mesečno, kvartalno ili nakon promena u poslovanju, kao što su veliki troškovi. Ovo će vam pomoći da ostanete na pravom putu ka postizanju svojih ciljeva.

Budžet vam može pomoći da:
• Postavite kratkoročne i dugoročne ciljeve za rast poslovanja
• Pratite prihode, troškove i tok gotovine
• Smanjite troškove kako biste izbegli prekomerno trošenje
• Pripremite se za sezone povećane aktivnosti i usporavanja
• Vodite zapis o finansijama

Šta treba da sadrži budžet?

Razumevanje ovih ključnih komponenti će vam pomoći prilikom pravljenja budžeta:

Prihodi – Stvarni iznos novca koji se dobija kroz poslovne aktivnosti, uključujući prodaju proizvoda, investicije, kamate na štednju, dividende i druge izvore
Troškovi – Svi troškovi povezani s vođenjem posla, uključujući direktne troškove (materijali ili potrošni materijal), redovne troškove (najam ili električna energija), dugoročna sredstva koja će pomoći vašem poslovanju tokom godina, ali ih je teže prodati (zgrade ili oprema), i finansijski troškovi, kao što su zajmovi ili kamate na kredite. Troškovi se mogu klasifikovati u dve grupe:
     • Fiksni troškovi, koji ostaju isti iz meseca u mesec, kao što su kirija, plate, osiguranje i računovodstvene usluge

     • Promenljivi troškovi, koji se menjaju iz meseca u mesec, kao što su troškovi proizvoda ili usluga i transport

Profit – Iznos koji ostaje nakon što oduzmete prihode od troškova.

Ključ uspešnog pravljenja budžeta je sabrati sve izvore prihoda tokom 12-mesečnog perioda, prognozirati troškove kako biste procenili profit (razlika između prihoda i troškova) i redovno pregledanje budžeta putem mesečnog praćenja.

1. Saberite svoje prihode. Da biste napravili mesečni budžet, prvo treba odrediti koliko novca zarađujete tako što ćete popisati prodaju, investicije i sve druge izvore prihoda.
2. Procenite svoje troškove. Najbolji način da to uradite je da pratite koliko trošite tokom meseca. Podelite troškove na fiksne troškove (oni koji se ne menjaju iz meseca u mesec, kao što su najam, plate i osiguranje) i promenljive troškove (troškovi koji se menjaju, kao što su sirovine i provizije). Važno je da budete što precizniji, jer se troškovi mogu značajno razlikovati iz meseca u mesec.
3. Izračunajte razliku. Kada saberete svoje prihode i procenite troškove, oduzmite ukupne troškove od ukupnih prihoda kako biste dobili razliku. To je jednostavan korak koji može otkriti koliki profit možete ostvariti. Ako je rezultat pozitivan broj, čestitamo – trebalo bi da ste na putu ostvarivanja profita. Ako je rezultat negativan broj, vaši troškovi su veći od prihoda. Moraćete da smanjite troškove ili povećate prihode (ili, još bolje, učinite oboje) kako biste ostvarili profit.
4. Pratite budžet. Kreiranje budžeta je samo prvi korak. Važno je da nastavite da pratite svoje prihode i troškove kako biste bili sigurni da se pridržavate svojih ciljeva. Ako primetite da je izazovno pridržavati se budžeta koji ste napravili, imajte na umu da će vam biti potrebno vreme i kontinuirana prilagođavanja kako biste pronašli ravnotežu. Uspeh će takođe varirati iz meseca u mesec. Tokom meseci kada je vaše poslovanje usporeno, moraćete smanjiti svoje promenljive troškove. Možete ponovo prilagoditi budžet tokom profitabilnijih meseci.

Izvor: sajt VISA