Skip to main content

Čak 95% ispitanih privrednih subjekata koji su korisnici Portala eUprava koriste najviši nivo pristupa, odnosno elektronski sertifikat ili aplikaciju ConsentID putem kog mogu da se koriste svim uslugama koje pruža ova platforma. S druge strane, tek nešto više od polovine građana pristupaju najosnovnijim uslugama eUprave, najčešće zbog nedostatka informacija za dobijanje parametara za logovanje putem ConsentID aplikacije i kvalifikovanog elektronskog sertifikata, pokazuje najnovije istraživanje NALED-a.

Podaci istraživanja pokazuju da je stepen zadovoljstva građana eUpravom na nivou od 74% i kvalitetu usluga daju ocenu 3,89 od maksimalnih pet, dok je taj procenat kod privrede viši i iznosi 84% (ocena 3,94).

NALED je pod pokroviteljstvom Švedske agencije za međunarodni razvoj i saradnju (Sida) sproveo istraživanje stavova građana i privrede, u cilju prikupljanja informacija o učestalosti korišćenja elektronskih usluga, zadovoljstvu trenutnih eUsluga i mogućnostima za njihovo unapređenje.

– Oko dve trećine građana i privrede smatra da bi veći broj šaltera na kojima bi dobili podršku za registraciju na portal doprineo popularizaciji elektronskog načina završavanja administrativnih procedura. Za sada, zainteresovani koji žele da se registruju na Portal eUprava i postanu korisnici neke od ukupno 138 dostupnih usluga, pomoć mogu da zatraže na specijalizovanim šalterima pošte, gradskih i opštinskih uprava u 106 lokalnih samouprava ili Mobi banke. U planu je da do 2024. bude otvoreno novih 40 šaltera za pomoć građanima i privredi, te da budu uspostavljene najmanje četiri nove usluge na Portalu eUprava u čemu će podršku dati NALED – kaže saradnik za regulatornu reformu u NALED-u Ilija Gavrilović.

Jedna od najpopularnijih usluga koje građani potražuju putem portala jeste elektronsko naručivanje dokumenata i uverenja, dok se privreda najčešće služi uslugama iz domena poslovanja i finansija. Kada je reč o novim uslugama, građani bi najviše želeli da se digitalizuju procedure vezane za penzijsko i invalidsko osiguranje, katastar, prijavu inspekcijskih poslova, dostavu i prijem dokumenata, promenu mesta boravka.

Građani portalu najčešće pristupaju putem najosnovnijeg nivoa zaštite, odnosno korišćenjem korisničke mejl adrese i lozinke, a 58% njih želi da se na ovu platformu i njoj srodne servise prijavljuje sa većim nivoom pouzdanosti od onog koji trenutno praktikuju.

Nakon uspešne registracije putem mobilnog telefona, tableta ili računara, korisnicima je omogućeno da pristupe najrazličitijim uslugama, od zakazivanja termina ili podnošenja zahteva za izdavanje lične dokumentacije, prijave boravišta, upisa dece u vrtić ili školu, plaćanje poreza i taksi, usluga elektronskog prijavljivanja turista, pristupanju usluga iz oblasti zdravstva i sličnim funkcijama koje se sada mogu obavljati iz ,,fotelje“.

Od početka godine uočen je rast interesovanja građana i privrede za prijavu na portal eUprave putem mobilne aplikacije Consent ID. Za pet meseci je samo na poštanskim šalterima izdato gotovo 170.000 parametara, što je četiri puta više u odnosu na prethodne dve godine. O migraciji građanstva na sistem eUprave svedoči i činjenica da je do 2022. godine bilo izdato svega nešto više od 12.000 parametara, a sada se govori o brojci oko 250.000.

Potpunom digitalizacijom javne uprave i navikavanjem građana i privrede da se služe elektronskim uslugama, značajno bi ubrzalo prolazak kroz birokratske procedure što bi donelo smanjenje troškova, gubitka vremena i povećanje zadovoljstva uslugama javne uprave, a rasteretilo bi i službenike i unapredilo njihovu efikasnost.