Skip to main content

Digitalizacija vašeg poslovanja ima ogromne prednosti, ali istovremeno vas čini podložnijim prevari, posebno kada je u pitanju onlajn prodaja. Lakše je izvršiti prevaru putem interneta nego u fizičkoj prodavnici, a prevaranti su pronašli mnogo načina da iskoriste vaše onlajn poslovanje. Međutim, postoje koraci koje možete preduzeti kako biste sprečili prevaru i krađu podataka, čime ćete zaštititi svoje poslovanje i svoje kupce.

Vrste prevare

Prevara sa kreditnim karticama
Ukradene kreditne kartice mogu se pronaći na dark webu i koristiti za online kupovine. Ove transakcije mogu izgledati legitimno i neće biti identifikovane od strane izdavača kreditne kartice, pa će transakcije biti obrađene. Na kraju, možda ćete morati vratiti novac kupcu čija je kreditna kartica ukradena, čak i nakon što ste završili kupovinu i ispunili narudžbinu.

Prevara u vezi sa partnerskim marketingom (Affiliate marketing)
U partnerskom marketingu, preduzeća plaćaju proviziju posrednicima koji preporučuju proizvod putem jedinstvenog linka koji se može pratiti. Ljudi koji se bave ovom vrstom prevare mogu stvarati lažnu aktivnost kako bi povećali iznose provizija.

Prevara putem povraćaja sredstava (Chargeback Fraud)
Predstavljajući se kao obični kupci, prevaranti obavljaju online kupovinu samo da bi kasnije osporili transakciju kod svoje banke. Banka zatim zahteva od preduzeća da vrati novac kupcu, iako je narudžbina dobara ili usluga već završena.

Prevara sa nalozima/ Fišing
Mnoga preduzeća omogućavaju kupcima da kreiraju naloge koji čuvaju istoriju kupovine, kontakt i informacije o plaćanju. U šemama za krađu identiteta, prevaranti šalju lažne mejlove korisnicima kako bi prikupili informacije o nalogu i zatim izvršili lažne kupovine koristeći njihov nalog. Mejlovi izgledaju kao zvanične poruke od preduzeća, što otežava korisnicima prepoznavanje prevare.
Često se nalozi sa društvenih mreža koriste kao pristupni podaci, što može biti lakše za hakovanje, dovodeći do više prevarenih preduzeća.

• Testiranje kartica
Šeme testiranja kartica omogućavaju prevarantima da saznaju koje su kreditne kartice validne tako što obavljaju male, ali učestale kupovine koristeći ukradene kreditne kartice, a da ne izazivaju sumnju. Kada saznaju koja kartica je aktivna, prelaze na veće kupovine.

• Prevara sa pripejd karticama
Virtuelne unapred plaćene i poklon kartice postaju sve popularnije i mogu biti odlične za poslovanje. Međutim, prevara sa pripejd karticama može se dogoditi na nekoliko različitih načina. Prevaranti mogu hakovati online prodavnice kako bi dobili brojeve i aktivacione kodove pripejd kartica, da preprodaju pripejd kartice kupljene ukradenim kreditnim karticama, pa čak i skeniraju bar kodove sa fizičkih kartica u prodavnicama kako bi ih kasnije iskoristili online.

Kako prepoznati prevaru
1. Neobične narudžbine: kao preduzetnik upoznati ste sa time kako tipična narudžbina vaše mušterije izgleda, tako da sve što odstupa od uobičajenog zaslužuje dodatnu pažnju
2. Nedoslednost u onlajn adresama: Značajno različite adrese za obračun i dostavu, ili više adresa za dostavu koje koriste istu adresu za obračun mogu ukazivati na prevaru
3. Višestruki odbijeni pokušaji transakcija
4. Višestruke narudžbine koje koriste različite kreditne kartice s istim kontakt informacijama

Načini za sprečavanje prevara
1. Sprovodite redovne sigurnosne provere na vašem veb-sajtu koristeći check liste namenjene preduzećima vaše veličine.

2. Koristite uslugu verifikacije adrese putem vašeg procesora kreditnih kartica ili banke kako biste označili neobične adrese za fakturisanje.

3. Koristite brojeve Card Verification Value (CVV) na kreditnim karticama kako biste osigurali da kupci pristupaju fizičkoj kartici prilikom obavljanja kupovine.

4. Isprobajte rešenje protiv prevara. Kako vaše preduzeće raste, ovo može postati vredna investicija da biste zaštitili svoje poslovanje od prevara.

5. Ako transakcija izgleda sumnjivo, istražite kupca na mreži da biste videli da li su druge kompanije prijavile sumnjivu aktivnost.

Izvor: sajt VISA