Skip to main content

Vlada Republike Srbije je, na sednici održanoj 20. oktobra, utvrdila Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o slobodnoj trgovini između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine.

Sporazum je potpisan 17. oktobra  i obuhvata nekoliko segmenata (opšte odredbe, trgovina robom, pravila o poreklu, carinske procedure i olakšanje trgovine, zaštita intelektualne svojine, ulaganje i usluge, institucionalne odredbe, konkurenciju, rešavanje sporova i završne odredbe).

Koncesije pri uvozu u Republiku Srbiju i koncesije pri uvozu u NR Kinu su sadržane u tabelama u Aneksu 1 Sporazuma. Proizvodi obuhvaćeni tarifnim oznakama nacionalnih Carinskih tarifa  su kategorisani u pet kategorija prema stepenu osetljivosti i u zavisnosti od toga će imati različit nivo liberalizacije stopa carine, a prilikom uvoza u Srbiju i drugih carinskih dažbina (posebne dažbine, sezonske carinske stope). Tako se za proizvode iz tarifnih oznaka koje su u kategoriji A0 ukidaju carine i druge dažbina od dana stupanja na snagu sporazuma; za proizvode iz tarifnih oznaka koje su u kategoriji A5 ukidaju se u pet jednakih jednogodišnjih faza; za proizvode iz tarifnih oznaka koje su u kategoriji A10 ukidaju se u deset jednakih jednogodišnjih faza; za proizvode iz tarifnih oznaka koje su u kategoriji A15 u petnaest jednakih jednogodišnjih faza; dok se za proizvode iz tarifnih oznaka koje su u kategoriji E nastavlja sa primenom svih dažbina i po stupanju na snagu ovog sporazuma (zadržana puna carinska zaštita). Zastupljenost tarifnih oznaka po kategorijama je data u narednoj tabeli.

Posmatrajući obe liste, uvoz proizvoda iz oko 60% tarifnih oznaka prilikom uvoza u Srbiju i NR Kinu će biti liberalizovan odmah, dodatnih oko 16% posle pet godina, još oko 10% posle deset godina, a još oko 4% nakon petnaest godina. Ukupno gledano, po isteku najdužeg tranzicionog perioda od petnaest godina puna liberalizacija (oslobađanje od plaćanja carina i drugih dažbina) će se odnositi na proizvode iz oko 90% tarifnih oznaka.

Podsećanja radi punu liberalizaciju (100%, odnosno potpuno bez plaćanja carina i drugih dažbina) Srbija ima samo sa CEFTA članicama. Nivo liberalizacije je izuzetno visok za EAEU (Ruska Federacija, Belorusija, Kazahstan, Kirgistan i Jermenija) – oko 98% i za EU i UK – oko 95%, dok je nešto niži sa EFTA (oko 82%) i Turskom (oko 74%).

Kompletan tekst Sporazuma o slobodnoj trgovini između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine, uključujući i Aneks 1 sa Listama koncesija, može se videti na sajtu Narodne skupštine RS u delu “Zakoni u proceduri”, na LINKU.

Sporazum stupa na snagu prvog dana trećeg meseca nakon meseca prijema obaveštenja kojim Strane obaveštavaju jedna drugu, diplomatskim putem, da su ispunjene njihove unutrašnje zakonske procedure neophodne za stupanje na snagu ovog Sporazuma. Usvajanjem Predloga zakona o potvrđivanju ovog sporazuma Srbija je otpočela svoju nacionalnu proceduru.

Kada obe strane završe svoje nacionalne procedure, u periodu do stupanja na snagu Sporazuma (očekivano u prvoj polovini 2024. godine), u Srbiji će biti doneta Uredbe o usklađivanju nomenklature Carinske tarife za 2024. godinu, koja će transparentno prikazati preferencijalne stope carine za uvoz robe poreklom iz NR Kine.

Izvor Paragraf.